5 országos lap, amit tönkretett a Fidesz

5 országos lap, amit tönkretett a Fidesz

Orbánék 2010-es hatalomra kerülésük óta küzdenek a sajtószabadság ellen. Lássuk, milyen rombolást végeztek 10 év alatt.

Orbán Viktor 2002-es keserű bukása után elhatározta, hogy ilyen többet nem lesz. Azonnal kampányba kezdett. Már a választások két fordulója között is igazából, a kokárdás akcióval. Ennek részeként 2002 óta építi a saját propagandasajtóját és hazugságmédiáit.

2010 óta pedig mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse, megsemmisítse vagy megkaparintsa a független vagy ellenzéki sajtó képviselőit. Ennek öt legjellemzőbb példáját mutatjuk most be.

 

1. Népszabadság

Emlékszünk még 2016. október 8-ra. Egy gyönyörű őszi szombat volt, és egyben az utolsó nap, amikor megjelent a magyar újságírás egyik legnagyobb múltú lapja, a Népszabadság. Szerepe különösen fontossá vált, amikor Orbán 2010-ben hatalomra jutott. Olvasottságával, közismertségével tudott némi egyensúlyt teremteni a NER által leuralt sajtóban.

Úgy fest, hogy mostantól egy olyan országban fogunk élni, ahol a Magyar Idők meséli majd el azt, amit a politikáról tudni kell. - mondta Hargitai Miklós, a Népszabadság újságírója, a lap megszűntetésének napján.

A Népszabadságot gyakorlatilag egyik napról a másikra semmisítette meg a Fidesz. Már a megelőző hónapokban is pletykáltak az újság bezárásáról, de a tulajdonos Mediaworks aljas, sunyi módon hazudozott az utolsó pillanatig. Végül anyagi nehézségekre hivatkozva szűntették meg, pedig 40 ezres példányszámával jóval jobb piaci eredményeket produkált, mint a mindössze 3000 példányban megjelenő, állami pénzekkel kitömött Magyar Idők. Valószínűleg a hatalom megelégelte, hogy túl sokat írtak Rogán Antal helikopterezéséről és Matolcsy György alapítványairól.

Sokan azt feltételezik, hogy maga Orbán Viktor adta ki a végső parancsot az újság kivégzésére.

Mondhatnánk, hogy október 8. a magyar sajtószabadság gyásznapja, de sajnos ez a szomorú nap csak a diktatúrához vezető út egyik sötét mérföldköve. Sok újság esett azóta is áldozatul az Orbán-rezsimnek, és fog is még, amíg le nem győzzük a Fideszt.

2. Magyar Nemzet

A Magyar Nemzet 1938. augusztus 25-én indult Pethő Sándor alapításában. Jobboldali, mégis mérsékelt, polgári elkötelezettségű lap volt, ami még a korábbi pártállami időkben is megmaradhatott. 2000-ben jött a fordulat, amikor a lap a Fidesz érdekeltségébe került, és Orbán 2010-es hatalomra kerüléséig pártlappá züllött.

Polgári napilapnak hazudták magukat, pedig addigra pusztán az Orbán-kormány szócsöve volt a lap.

Aztán 2015. február 5. vagyis a G-nap után ismét visszatért egy időre az igazi Magyar Nemzet. A kormánnyal szemben kritikus hangon tájékoztattak, valódi újságírást műveltek. A 2018-as gyászos választási eredmény viszont visszavonulásra késztette Simicska Lajost, így az újság hivatalosan is megszűnt. Nevét később a Magyar Idők bitorolta el, akik azóta is az Orbánnak tetsző hazugságokat harsogják.

3. Napi Gazdaság

Nem csak a Magyar Nemzet lett a Magyar Idők nevű förmedvény áldozata. A korábban gazdasági kérdésekkel valóban szakmai szinten foglalkozó napilap a Napi Gazdaság is a pártérdekek miatt szűnt meg valódi újságként működni. Erre a Simicska-Orbán párharc és a Magyar Nemzet elvesztése miatt volt szükség.

A gazdasági témákat és a szakértelmet egyszerűen lecserélték kormánypropagandára és hazugságokra, és a pártlap a Magyar Idők nevet kapta.

Nevetségesen kis példányszámban jelent meg, és még a Fidesz hívő tagozatában sem örvendett túl nagy népszerűségnek. Állami hirdetésekkel, közpénzből tartották fenn. 2019-ben végül megkaparintották a Magyar Nemzet nevet. Ekkortól az egykori Napi Gazdaság romjain, egy patinás, polgári lap bőrébe bújva megszületett ez a torzó.

4. Magyar Hírlap

A rendszerváltás után magyar nyomtatott sajtó legjelentősebb liberális lapja volt valaha a Magyar Hírlap. Sorsát Orbánék 2002-es bukása pecsételte meg. Pár évig még független lapként tudott működni, sőt egy időben maga a szerkesztőség tartotta fent piaci alapon. Végül a fideszes sajtóbirodalom kiépítése során ez az újság is Orbánékhoz került.

2005 szeptemberében Széles Gábor Fidesz-közeli üzletember szerezte meg az újságot, és ettől kezdve megkezdődött a színvonal hanyatlása. 2006-ban politikai parancsra már részt vettek a Gyurcsány Ferenc elleni gyűlöletkampányban.

Mondhatjuk, hogy a mai Magyar Hírlap a Magyar Nemzet kistestvére. Jelentéktelen olvasottságú, silány minőségű állami pénzből életben tartott pártlap.

5. Origo

Ma ha az Origora gondolunk, rögtön az jut eszünkbe, hogy ez az Orbán-kormány egyik legszánalmasabb, legnevetségesebb propagandaportálja. Ha kicsit visszaemlékezünk, eszünkbe juthat, hogy korábban ez az oldal az internet egyik legolvasottabb híroldala volt. Neve jelentett valamit a szakmában és az olvasóközönség körében.

Az Origo azóta a kézivezérelt pártállami álhírgyárak sorsára jutott. Valódi újságírás nem történik a szerkesztőségükben. A szabad gondolatok betiltásával a szakmailag igényes kollégák is elhagyták a portált, így a színvonal is jelentősen esett. Mi is számtalanszor megírtuk, hogy hogyan hazudtak, uszítottak, ferdítettek vagy éppen követtek el arcpirító hibákat az Orbán-kormány gerinctelen szolgálatában.

 

Orbán most az Index ellen is kiadta a kilövési engedélyt. Nem szabad hagynunk, hogy az ország legolvasottabb független hírportálja az Origo sorsára jusson!

Messenger csatorna

Iratkozz fel
és küldjük a lényeget!

Feliratkozom
  • 2020.07.10

Dobrev Klára: Orbán ne zsarolja az EU-t!

A DK parlamenti képviselői nemmel fognak szavazni a témában benyújtott határozati javaslatra. A DK alelnöke egyúttal arra szólította fel a miniszterelnököt, hogy ne zsarolja az Európai Uniót.

  • 2020.07.10

Koronavírus-gócpont alakult ki Tállai András birodalmában

A Fidesz-csicska által vezérelt városban igyekeznek elsunnyogni a balhét.

  • 2020.07.10

Meghalt Koncz Ferenc fideszes parlamenti képviselő

Közlekedési balesetben elhunyt a Fidesz országgyűlési képviselője, Koncz Ferenc, aki korábban Szerencs polgármestere is volt.